Vinul imbuteliat pierde inca in fata vinului de casa

10/12/2014, Articole
Piata vinului imbuteliat din Romania se loveste inca de dificultatea de a invinge productia de vin in gospodariile proprii, se arata intr-o cercetare reprezentativa la nivel urban realizata de Ipsos Research in aceasta toamna.
Vinul imbuteliat pierde inca in fata vinului de casa

Vinul ocupa pozitia secunda in meniul bauturilor alcoolice al consumatorului roman, imediat dupa bere. Daca aceasta din urma este consumata de aproape trei sferturi dintre consumatorii de băuturi alcoolice, vinul fabricat în gospodărie este preferat de puțin peste jumătate dintre acestia. În schimb, vinul îmbuteliat a fost consumat cel puțin o dată în ultimul an de o treime dintre respondenți, ocupând abia poziția a cincea în clasament, după vinul spumant și după băuturile tari (vodcă, whisky, brandy).

Vinul de casă și cel îmbuteliat au frecvențe similare de consum. Astfel, 57% dintre persoanele care beau vin produs în gospodărie declară o frecvență de consum de cel puțin o dată pe lună, procentul fiind de 55% în dreptul vinului îmbuteliat. În schimb, chiar dacă vinurile spumante au o incidenta mai mare decat vinul îmbuteliat, doar putin peste 1 din 10 dintre cei care preferă aceste băuturi le consumă cu o frecvență de cel puțin o dată pe lună.

Vinul alb, preferat la ocaziile de consum cu mulți participanți

Vinurile sunt alese în special pentru sărbătorirea unui eveniment (89%), la evenimente formale (82%), atunci când românii își invită prietenii in vizita (73%) sau când sunt invitați la cineva (71%). „Dintre toate tipurile de vin, cel alb este cel mai versatil, potrivit pentru situații de consum dintre cele mai diverse. Pe de altă parte, vinurile roșii și roze sunt asociate cu situații de consum în cadre restrânse (cină intimă, masă în familie). Acest lucru se datorează în special percepției asupra gustului puternic, cu un caracter greoi și tăriei vinului roșu“, afirmă Carolina Haită, Research Executive la Ipsos Research.

Vinul românesc, câștigător în fața importurilor

Peste două treimi dintre români consumă cu precădere vin autohton (69%), în timp ce 31% preferă vinul de import, procentul celor care beau exclusiv vin din afara României fiind foarte mic (circa 3%). Vinul românesc este consumat în special de către bărbați, cu educație medie și vârstă mai ridicată (peste 40 de ani).

Vinurile de import sunt mai degrabă preferate de către femei și de către persoanele mai tinere, cu studii superioare, venituri medii și ridicate. Totodată, vinurile de import sunt alese într-o proporție mai mare la ocaziile de consum în afara locuinței, în hoteluri, restaurante sau cluburi.

În funcție de țara de origine a vinurilor, primele trei opțiuni sunt și cei mai mari producători de vinuri la nivel global – Franța(63%), Italia (58%) și Spania (29%), urmate de Republica Moldova (24%), Germania (21%) și Portugalia (19%). Prima țară din Lumea Nouă aflată în topul preferințelor este Chile (13%), urmată de Argentina (8%), SUA (5%) și Australia (3%).

Hyper și supermarketurile, principalele locuri de achiziție

În privința tipului de ambalaj, sticla de 0,75 litri acoperă aproape în întregime preferințele consumatorilor, 93% dintre românii care consumă vin îmbuteliat preferând acest tip de ambalaj. Alți 6% dintre respondenți consumă vin la sticlă cu volum mai mare de 0,75 litri, în vreme ce PET-ul și vinul la cutie de carton (bag-in-box) au fiecare doar 1% din preferințe.

Pentru vinul îmbuteliat, locul preferat de achiziție îl reprezintă hypermarketurile și supermarketurile - în general magazinele cu suprafețe mai mari de vânzare care asigură și o gamă variată – pentru care optează  9 din 10 consumatori. Patru din zece respondenți aleg să consume vin în oraș, la un restaurant, bar sau terasă, o treime cumpără vin din magazinele specializate (crame), iar 3 din 10 din magazinele de cartier sau alte formate tradiționale de comerț. Dacă femeile sunt cele care cumpără vin în special din rețelele de hypermarketuri și supermarketuri, bărbații sunt principalii clienți ai magazinelor specializate.

Pentru vinul achiziționat în magazin, prețul mediu al unei sticle de 0,75 de litri se situează între 15 și 25 de lei. Astfel, rezultatele raportului Ipsos Research indică prețul de 19,5 lei ca fiind optim pentru o sticlă de vin – potrivit percepției consumatorilor de profil. La restaurant, majoritatea românilor sunt dispuși să plătească, în medie, între 25 și 40 de lei, rezultând un preț optim de 35 de lei pentru o sticlă de vin.

Vinul îmbuteliat se consumă într-o proporție covârșitoare acasă - fie la domiciliu, fie în vizită la altcineva - opțiunea fiind aleasă de 94% dintre consumatori. Pe locul secund între locurile de consum preferate se află restaurantul, apoi terasa. 4 din 10 consumatori spun că obișnuiesc să bea vin la picnic sau la grătar, si aprozimativ 2 din 10 la bar sau în pub, unde sunt preferate mai ales vinurile de import.

Românii au puține cunoștințe despre vin

Pentru o țară cu o tradiție îndelungată în cultivarea viței de vie și producerea vinului, românii cunosc într-o măsură destul de mică podgoriile din România. Ceea ce este interesant, pe de altă parte, este procentul mare al celor care nu cunosc, spontan, nicio podgorie din România sau încurcă soiurile cu podgoriile. În funcție de răspunsurile date în mod spontan, cele mai renumite podgorii sunt Cotnari și Murfatlar, Odobești, urmate de Pietroasa, Panciu și Drăgășani.

Deși cunoștintele românilor legate de soiurile și producătorii de vin din România sunt limitate, se observă interesul pentru prezența unui somelier în restaurant, bar sau terasă (57%), în special în rândul femeilor. Rolul acestuia este apreciat în mare măsură ca fiind principalul mod de a cunoaște soiuri noi de vin.

Am observat faptul că femeile sunt în mică masură cliente ale magazinelor de specialitate, însă tot ele sunt cele interesate de cunoaștere, dorindu-și în mod special prezența unui somelier în restaurantele în care merg. De aici până la a înțelege nevoia acestora de informare și abordarea lor de către producători, respectiv atragerea în magazinele de specialitate, poate fi doar un pas”, adaugă Carolina Haită.

Grasa de Cotnari, cel mai consumat vin din România

Alegerile romanilor in termeni de consum de soiuri arată ponderea ridicată a consumului de vin alb în România: Grasa de Cotnari, Feteasca Alba, Feteasca Regala si Tamaioasa Romaneasca fiind primele optiuni ale acestora.

Producătorii de vin cu tradiție domină în continuare în topul preferințelor românilor, Cotnari (89%), Murfatlar România (84%) și Jidvei (70%) având cele mai consumate vinuri îmbuteliate din România. Sunt urmați de Cramele Recaș (57%), Domeniile Tohani (41%),Vincon Vrancea (38%) și Casa de Vinuri Pietroasa (38%). 

Pentru mai multe informatii, gasiti mai jos articolul complet din Magazinul Progresiv, precum si raportul complet al cercetarii.

http://www.magazinulprogresiv.ro/articole/rom%C3%A2nii-nu-%C8%99i-cunosc-prea-bine-vinurile