IPSOS ROMANIA: Obiceiurile de utilizare a internetului mobil in jurul lumii

13/12/2013, Comunicate presa
Studiu global Google – Our mobile planet
IPSOS ROMANIA: Obiceiurile de utilizare a internetului mobil in jurul lumii

Bucuresti, 13 decembrie 2013. In cursul acestui an, Ipsos Romania s-a alaturat altor 46 de tari din reteaua Ipsos in vederea realizarii unui studiu in randul a peste 44.000 de consumatori. Studiul s-a desfasurat pe durata a 4 luni si si-a propus sa exploreze obiceiurile de utilizare ale internetului mobil in jurul lumii. Ipsos a realizat aceasta cercetare la solicitarea Google pentru al treilea an consecutiv.

Ce ne-am propus sa aflam impreuna cu Google?

  • Cum sunt adoptate si utilizate dispozitivele smartphone?
  • Cum sunt utilizate dispozitivele smartphone in viata de zi cu zi?
  • Cat de interesat este posesorul roman de smartphone de publicitatea online si care este modul in care interactioneaza cu publicitatea mobila si  comertul mobil?
  • Ce rol joaca dispozitivele smartphone in procesul de cumparare, atat in magazin, cat si in mediul online?

Internetul pe mobil a devenit indispensabil: 90% dintre utilizatori il acceseaza zilnic

Dispozitivele smartphone au devenit o parte indispensabila a vietii noastre zilnice. In Romania, penetrarea dispozitivelor smartphone a urcat la un procent de 28% din populatie. 90% dintre cei care au internet mobil il acceseaza zilnic, cifra este comparabila cu cea inregistrata in Slovacia si mai mare decat cea din Polonia (80%), Cehia (84%) si Ungaria (81%).

Posesorii romani de smartphones sunt mult mai atrasi de utilizarea aplicatiilor mobile (de ex.: Facebook, Deezer, aplicatii de taxi etc.) comparativ cu tarile din jur. Astfel, 71% dintre acestia le utilizeaza zilnic. Romania este urmata de Slovacia (63%), cel mai mic procent din regiune inregistrandu-se in Polonia (53%). In medie, un posesor de smartphone din Romania are instalate 17 aplicatii, dintre care doua cu plata. De asemenea, tot in randul utilizatorilor romani se inregistreaza si cel mai mare procent de utilizare a emailului pe mobil (71%).

 

Este posibil ca acest comportament activ sa fie explicat, in parte, si de faptul ca posesorii de smartphones din Romania pot exercita un control mai bun asupra costurilor cu serviciile mobile, datorita faptului ca in Romania cartelele preplatite au o pondere mai mare (35%) fata de alte tari din regiune (de ex.: Ungaria – 27% si Slovacia – 17%).

In acelasi sens, o alta posibila explicatie o poate reprezenta faptul ca, in Romania, pachetele de date sunt integrate in abonamentul achizitionat la alegerea unui telefon tip smartphone.

Noua din zece utilizatori au cautat cel putin o data informatii despre afaceri si servicii locale si o proportie covarsitoare dintre acestia a actionat intr-un anumit fel in urma obtinerii informatiei (cautand informatii suplimentare, achizitionand un serviciu, facand o rezervare etc.).

Desi dispozitivele smartphone permit cautarea de informatii oriunde si oricand, 58% dintre utilizatori acceseaza informatii despre produse de acasa, jumatate – atunci cand sunt in miscare si doar 19% dintre acestia, in magazin. Informatiile accesate pe smartphones pot actiona insa atat in favoarea, cat si in defavoarea produselor cautate: aflati in magazin, un sfert dintre posesorii de smartphones declara ca s-au razgandit sa cumpere un produs dupa ce au cautat informatii suplimentare despre acesta prin intermediul smartphone-ului.

Desi 34% dintre utilizatorii de dispozitive smartphone au achizitionat produse sau servicii prin intermediul acestora, exista in continuare bariere, dintre care cele mai importante sunt preocuparile legate de securitatea tranzactiilor pe internet (42% - cel mai mare procent, comparativ cu alte tari din regiune), dezavantaje inerente conexiunii mobile (38%) si bariere legate de limitarile ecranului.

Conform studiului Ipsos, aproape toti (95%) dintre utilizatorii de smartphones remarca anunturile pe mobil, ceea ce confera acestui dispozitiv o eficienta mai mare (opportunity to see) comparativ cu alte medii. Cu 40% dintre posesorii de smartphones care remarca anunturile mobile tot timpul (fata de urmatoarea tara clasata -  Polonia, cu 22%), Romania apare inca o data drept o piata inca tanara din perspectiva deschiderii consumatorilor pentru comunicarea venita din partea companiilor si marcilor. Consumatorii din Romania nu aplica inca filtre atat de drastice mesajelor venite din partea companiilor, in plus, acestia pretuiesc foarte mult noutatile tehnologice si sunt mult mai deschisi inspre a incerca lucruri noi in ceea ce le priveste.

Astfel, in Romania se inregistreaza cea mai mica proportie de neangajare prin intermediul anunturilor online (26%), adica  de a nu actiona in niciun fel dupa primirea acestora, fata de urmatoarea tara clasata (Slovacia – 32,4%); iar ‘procentul de inactiune’  ajunge pana la 53% dintre posesorii de smartphones (in Ungaria).

Esantionul pentru Romania a cuprins 1.000 de adulti cu comportament activ online, in varsta de 18-64 de ani. Studiul este reprezentativ national, iar datele au fost ponderate in functie de varsta, sex, regiune, marca de smartphone, frecventa utilizarii internetului mobil si nivelul de utilizare a tabletelor.

Cei interesati de impactul pe care smartphone-urile si internetul pe mobil il au asupra vietii consumatorilor si asupra deciziei de cumparare, pot consulta Ipsos Research Romania pentru informatii suplimentare din studiu la adresa Loredana.Ionel@ipsos.com.

 

Despre Ipsos

Ipsos este a 3-a cea mai mare companie globala independenta specializata in studii de cercetare de piata. Compania a fost fondata in anul 1975, la Paris, de catre Didier Truchot si a fost listata la bursa din Paris pentru prima data in anul 1999.

La nivel international, Grupul Ipsos este prezent in 84 de tari, compania operand sondaje online si offline pentru mai mult de 5.000 de clienti, in prezent avand 16.000 de angajati permanenti. Activitatea de cercetare de piata a Grupului Ipsos se articuleaza pe sase specializari majore: publicitate, marketing, media, continut si tehnologie, loialitate, calitate si satisfactia consumatorilor (CRM), sondaje de opinie si cercetare sociala, cercetare de management, colectarea si livrarea de date. Cele 6 specializari isi propun o intelegere profunda a brandurilor clientilor nostri, a consumatorilor si a pietei.

Mai mult detalii despre Ipsos pot fi gasite accesand pagina web a grupului: www.ipsos.com.