Inainte vorbeam din carti, acum vorbim din reclame

19/11/2012, Articole
Romanii sunt din ce in ce mai deschisi la reclame, iar asa cum reiese din raspunsurile lor apreciaza si retin povestile pe care le vad comunicate.
Inainte vorbeam din carti, acum vorbim din reclame

Bucuresti, 19 noiembrie 2012. Cu toate acestea, doar 4% dintre ei considera ca reclamele li se potrivesc intr-o mare masura. Asa cum a reiesit din studiul Ipsos Research realizat special pentru Zilele Biz, oamenii au nevoie de sustinere si siguranta din partea comunicarii, astfel fiind acoperit decalajul dintre modul in care sunt romanii si cum percep ei reclamele curente. Secretul succesului este ca reclamele sa inspire prin creativitate dar sa ii si asigure pe consumatori ca vor fi mereu alaturi de ei. 

La “Ziua creativitatii” din cadrul Zilelor Biz (desfasurata vineri, 16 noiembrie 2012), Alina Stepan (Managing Director Ipsos Research) a prezentat rezultatele ultimului studiu realizat de catre agentia de cercetare de piata – “Tango se danseaza in doi”. Premisa studiului a explicat modul in care romanii se raporteaza la reclame si modul in care acestea le raspund nevoilor. Pornind de la motivatiile si valorile fundamental umane, studiul Ipsos a identificat 4 segmente de consumatori, analizand in acelasi timp modul in care fiecare segment evalueaza reclamele pe care le vad zi de zi si cum acestea pot deveni mai relevante.

Cele patru tipologii identificate sunt: Temerarul Vesel, Alba/ Neagra, Neatârnaţii si Azi ca maine si poimaine.

Temerarii veseli reprezinta 18% din populatie, fiind in general bine adresat de comunicare. Sunt tineri adulti intre 25 si 35 de ani, cu educatie si venituri superioare si incearca permanent sa isi depaseasca propriile limite. Cele mai relevante reclame pentru ei sunt Ciuc – Antichelis, Rom – Yahtul si Bucovina – Shaolinul. Temerarii veseli le apreciaza pentru neconventionalitate si spontaneitate, precum si pentru sloganurile care le raman intiparite in minte. Un punct de plecare pentru dezvoltarea de noi reclamele pentru acest segment o reprezinta povestile copilariei lor: Alba ca Zapada si Pinocchio – povesti complexe, care prezinta drumul inititatic al personajelor principale.

 Alba/ neagra caracterizeaza pe 38% dintre romani, fiind segmentul reprezentativ pentru cultura noastra. Sunt persoane mature (peste 30 de ani), avand familii si o viata stabila. Sunt definite de nevoia de socializare si de voie buna alaturi de prieteni si familie. Reclamele lor preferate sunt Oreo – Fetita si tatal, Jacobs – Noii vecini si BCR – Basic Instinct. Acestea sunt reclame distractive, care scot in evidenta relatia dintre personaje si prezinta beneficiile intr-un mod emotional. Povestile reprezentative pentru ei sunt  Capra cu trei iezi si Fata babei si fata mosului – povesti cu o natura duala si care pun accent pe latura moralista, prezentata insa dintr-o perspectiva negativa (“daca nu faci lucrurile bine, ti se intampla ceva rau”).

 Neatârnaţii (24%) sunt cel mai tanar segment identificat, fiind reprezentat de studenti sau proaspat absolventi intre 20 si 25 de ani. Sunt persoane orientate catre viitor, cautand sa isi castige independenta si sa isi defineasca propria personalitate. Nu sunt atasati de povesti, fiind segmentul care declara in cea mai mare masura ca povestile nu le-au marcat copilaria. Reclamele preferate sunt Dedeman – Declaratia, Nutline – Nuplecabilitatea si UPC – Masina de curse. Acestea sunt reclame care pun accentul pe beneficiile pragmatice, fara insa a pune presiune pe privitori.

Azi ca maine si poimaine (21%) reprezinta segmentul celor care pun familia pe primul plan, fiind vorba in special de femei a caror nevoie fundamentala  este legata de gasirea armoniei, atat interioare cat si in interiorul familiei. Apreciaza reclame cum ar fi Timisoareana – Butoiul, M&M – Supermarket-ul si Nivea – Q10, reclame care vorbesc despre impartasirea momentelor placute cu cei dragi si nu in ultimul rand reprezinta un moment de rasfat si pentru ele. De asemenea, in cazul acestui segment exista un decalaj foarte mare in comunicare, doar 9% dintre reclamele curente adresand nevoile si dorintele lor. Povestile lor preferate sunt Amintiri din copilari si Hansel si Gretel, deoarece in cadrul acestor povesti este pus foarte mult accentul pe copii si pe educatia acestora, putand reprezenta o sursa de inspiratie aspirationala pentru acest segment.

Studiul a fost realizat prin interviuri online in perioada 1-5 noiembrie 2012 pe un esantion reprezentiv urban de 1000 de respondenti, atat barbati cat si femei, cu varsta intre 20 si 40 de ani. Pentru informatii suplimentare, va rugam contactati andrei.tudose@ipsos.com

 

Despre Ipsos

Ipsos este a 3-a cea mai mare companie globala independenta specializata in studii de cercetare de piata. Compania a fost fondata in anul 1975, la Paris, de catre Didier Truchot si a fost listata la bursa din Paris pentru prima data in anul 1999.

La nivel international, Grupul Ipsos este prezent in 84 de tari, compania operand sondaje online si offline pentru mai mult de 5.000 de clienti, in prezent avand 16.000 de angajati permanenti. Activitatea de cercetare de piata a Grupului Ipsos se articuleaza pe sase specializari majore: publicitate, marketing, media, continut si tehnologie, loialitate, calitate si satisfactia consumatorilor (CRM), sondaje de opinie si cercetare sociala, cercetare de management, colectarea si livrarea de date. Cele 6 specializari isi propun o intelegere profunda a brandurilor clientilor nostri, a consumatorilor si a pietei.

Mai mult detalii despre Ipsos pot fi gasite accesand pagina web a grupului: www.ipsos.com.