I-am spus „atelier de cercetare si creativitate”

30/05/2014, Articole
Ne gandeam la asta de multa vreme: o ocazie in care sa aducem publicitarii si clientii la aceeasi masa si sa povestim despre ce este si ce nu MAI este eficient in cercetarea pe comunicare.
I-am spus „atelier de cercetare si creativitate”

Bucuresti, 30 mai 2014. 

Asa ca am inceput prin a alege o locatie care sa ne inspire pe toti si care a fost o minunata galerie de arta. Aici ne-am adus joi, 22 mai gandurile, invitatii, o multime de telecomenzi si cuburi antistress. 

Gazdele intalnirii noastre au fost Cristina Craciun, Head of Qualitative si Cristina Zelezneac, Senior Quantitative in echipa Ipsos Research, iar ca invitat special am avut-o pe Elena Speer, Head of Ipsos CEEA Communication & Advertising Division.

Sesiunea si-a propus sa descompuna un proces de dezvoltare de comunicare inca din etapele foarte „tinere”: de la cautarea asidua a insight-urilor, trecand apoi prin conexiunea intre insight si marca/categorie printr-o BIG Idea, continuand cu generarea primelor executii in forma intermediara (ex.: storyboard sau animatic) si finalizand apoi cu executiile finale, indiferent de mediul de comunicare.

Intrebarea cruciala a sesiunii a fost: in ce momente ale acestui proces complex este indicat sa cerem opinia consumatorului si in ce mod, asa incat rezultatul final al campaniei de comunicare sa atinga obiectivele de business ale companiei care a facut investitia?

Raspunsul nostru a fost: „cu cat mai devreme, cu atat mai bine!”, desi contextul actual al pietei nu avantajeaza deloc aceasta pozitie, avand in vedere ca majoritatea bugetelor de cercetare dedicate comunicarii merg aproape invariabil catre pre-testarea in faza finala de executie sau catre post-testare.

Viziunea noastra, ilustrata si traita „live” de invitatii nostri, a inclus un mix de abordari bazate pe conceptul de „hothouse”, adica o oportunitate de a aduce la aceeasi masa toate partile implicate in procesul creativ: beneficiarul, agentia de publicitate, agentia de cercetare si, cel mai important – consumatorul.

Imbinand informatia cantitativa cu „de ce-urile” specifice cercetarii calitative, diagnosticul oricarui tip de stimul vine simplu si rapid, asa cum este nevoie astazi in orice proces decizional.

Le-am oferit ocazia clientilor si publicitarilor ce ni s-au alaturat sa dezbrace haina profesionistilor, sa imbrace pentru cateva ore haina consumatorului roman si sa testeze cum este sa apesi un buton atunci cand iti place ori blamezi ceva sau sa intri in jocul unei tehnici proiective.

A iesit cum nu se poate: o dezbatere vie legata de pre-testare versus post-testare, de limitarile interne pe care le are fiecare din partenerii nostri in a propune/decide in ce etapa a dezvoltarii de comunicare cere si opinia consumatorului.

In final, am aflat si ca agentiile de cercetare si de publicitate pot lucra frumos impreuna pentru a pune umarul la constructia marcilor din aceasta piata.

Pentru mai multe detalii despre ce facem in sfera comunicarii, va rugam sa scrieti un e-mail catre Loredana Ionel, Head of Business Development, Loredana.ionel@ipsos.com.