Studiu Ipsos Research: Hartile mentale deconstruiesc modul in care consumatorul se orienteaza in magazin si decide ce sa cumpere

28/03/2014, Articole
Intre 12-14 martie 2014 a avut loc, la Sinaia, cea de-a 14-a editie a Conferintei Progresiv - eveniment de retail si FMCG care aduna la aceiasi masa retaileri, furnizori precum si agentii de cercetare de piata sau alti jucatori importanti din segmentul B2B.
Studiu Ipsos Research: Hartile mentale deconstruiesc modul in care consumatorul se orienteaza in magazin si decide ce sa cumpere

Bucuresti, 28 martie 2014. La evenimentul de anul acesta, care a purtat titlul „Rethink Retail”, Ipsos Research Romania a sustinut, alaturi de Danone Romania, prezentarea studiului „Hartile mentale – reconstruirea magazinului in mintea consumatorului”.

Prezentatorii  Cristina Craciun (Head of Qualitative Ipsos Research Romania) si Roxana Miu (Strategy & Insights Manager Danone Romania) au adus in atentia participantilor termenul de harti mentale si l-au exemplificat printr-un studiu de caz pe categoria lactate. Hartile mentale reprezinta un instrument inovativ de cercetare de piata calitativa si presupune redarea de catre consumatori, din memorie, a unei harti a magazinului in care isi fac cumparaturile cel mai des. Aceasta harta mentala este apoi suprapusa peste harta reala a magazinului (sau tipului de magazin) pentru a identifica zonele relevante si cele mai putin reprezentate in mintea clientului.

Analiza acestui studiu a pornit de la 2 notiuni, respectiv aceea de „Shopper” si cea de „Consumer” si care impreuna conduc astazi spre o noua paradigma „Shopsumer” si a modului in care acesta se comporta in functie de magazin si locul in care sunt plasate fiecare dintre categoriile de produs cautate.  In aceasta traiectorie, diferita de la magazin la magazin, rolul hartilor mentale este acela de a permite evidentierea, diferentelor dintre layout-ul magazinului, principalele rute de cumparaturi si itinerariul  fiecarui profil de shopper.

Concluzia studiului este aceea ca, indiferent de modul in care sunt desenate raioanele, denumirea categoriilor de produs sau marcile cele mai vizibile, hartile mentale deconstruiesc cu succes modul in care consumatorul se orienteaza in magazin si decide ce sa cumpere.

Citeste rezultatele studiului aici. Pentru mai multe detalii: Cristina Craciun, Head of Qualitative Ipsos Research, cristina.craciun@ipsos.com.   

* Studiul a fost realizat, la finele anului 2013, prin intermediul metodologiei Ipsos Pathfinder™: 50 harti mentale si s-a adresat unui public format din femei si barbati, cu varste cuprinse intre 30 – 50 de ani, din Bucuresti, persoane care au declarat ca au un magazin preferat de unde isi fac cel mai des cumparaturile.

 

   

   

Foto credit: Progressive Magazine

Despre Ipsos Research 

Ipsos Research Romania este parte a grupului francez Ipsos - locul 3 global intre companiile specializate in cercetare de marketing. Compania ofera partenerilor sai solutii complete de cercetare, bazate pe o varietate larga de metodologii. Dintre acestea, cele mai utilizate sunt: interviuri asistate de calculator, comunitati online de consumatori, interviuri la raft, grupuri interactive, sondaje telefonice. Masurarea inovatiei, testarea comunicarii in vederea cresterii eficientei campaniilor offline sau online, segmentarea consumatorilor dintr-o multitudine de piete si categorii, consultanta cu privire la strategia marcilor si a cumparatorilor sunt doar cateva din serviciile pe care Ipsos Research le ofera in Romania. 

Companiile de top carora Ipsos le acorda consultanta provin din industrii precum: FMCG, farmaceutica, financiar-bancara, telecomunicatii si servicii.  

La nivel international, Grupul Ipsos este prezent in 86 de tari, compania operand sondaje online si offline pentru mai mult de 5.000 de clienti. In prezent, grupul Ipsos numara 16.000 de angajati permanenti si este listat la bursa din Paris.

Mai mult detalii despre Ipsos Research Romania sunt disponibile accesand www.ipsos.com.ro