Despre ce vorbesc romanii: lipsa de bani, produse bio, vacante si coruptie

09/04/2014, Articole
Cele mai dezbatute subiecte de catre romani in 2013 sunt problemele vietii de zi cu zi, respectiv politica, familie si timp liber, potrivit unui studiu realizat de Ipsos Research la finalul anului trecut
Despre ce vorbesc romanii: lipsa de bani, produse bio, vacante si coruptie

Bucuresti, 9 aprilie 2014. 

Dificultatile vietii cotidiene sunt resimtite in principal din cauza neajunsurilor financiare (“lipsa banilor”, “n-am bani” - 13% din mentiuni), scumpiri (mentionate de 10% dintre romani), lipsa locurilor de munca (8%), precum si criza economica in general (5%).

Tinerii isi cumpara produse premium ca sa isi imbunatateasca imaginea de sine

“Tinerii de 18-24 ani par sa resimta intr-o mai mica masura aceasta presiune a greutatilor vietii. Sunt si ei preocupati de lipsa locurilor de munca, insa au tendinta sa discute mai mult decat restul populatiei despre moduri de petrecere a timpului liber (vacante, muzica/cluburi, evenimente sportive), dar si despre produse care le asigura un anumit statut: telefoane mobile, masini, tehnologie, moda. Tensiunile generate de lipsa banilor si a locurilor de munca sunt 'refulate' de catre tineri, prin achizitionarea de produse premium, care ii ajuta sa-si imbunatateasca imaginea de sine”, declara Laura Lupu, Client Service Manager in cadrul companiei Ipsos Research.

In ceea ce priveste al doilea subiect major, preocuparea pentru un stil de viata sanatos, se observa o puternica influenta a mesajelor din mass-media, o alimentatie sanatoasa insemnand pentru romani consum de fructe si legume, 2 litri de apa pe zi sau consum redus de zahar si grasimi. Discutiile despre stil de viata sanatos au fost mai intense in Bucuresti precum si in orasele cu peste 200.000 de locuitori.

Citeste integral rezultatele studiului pe Wall-Street.ro

 

Invitat joi, 3 aprilie 2014 la ZF Live, Dorian Cazacu (Head of Quantitative Research) spune: "Am realizat studiul in contextul unei schisme puternice intre statistica economica - ce indica o atenuare a crizei - si realitatea perceputa de majoritatea romanilor. In acelasi timp, a existat si curiozitate de ordin lingvistic, de a identifica termenii sau expresiile reprezentative in acest context.

Am urmarit agenda romanilor in 2013, tonul folosit in discutiile particulare, precum si modul in care ne raportam la cultura timpului liber. O buna parte din timp ne-o ocupam gandindu-ne la nevoile de siguranta, de securitate financiara. Asta nu ne mai lasa foarte mult timp sa ne gandim la timpul liber. Inca multi ani de acum inainte vom fi o societate in care oamenii sunt valorizati in functie de orele pe care le petrec la munca si mai putin dupa ceea ce fac in timpul liber.

Concluzionand, studiul ne-a aratat cum consumul s-a mutat acasa. Vedem din ce in ce mai multi consumatori dispusi sa petreaca mai mult timp in casa iar acest aspect este categoric un reflex cauzat de criza financiara.”

 

Care este expresia anului 2013?

‘Fara’ este de departe cuvantul anului 2013, pe doua planuri:

- idealul unei alimentatii sanatoase, bazate pe produse fara conservanti, coloranti artificiali sau aditivi alimentari controversati;

- in acelasi timp, romanii resimt efectele puterii de cumparare sensibil mai scazute fata de anul 2008 (punctul de inceput al crizei economico-financiare). Avem mai multi bani si o mai mare varietate de alegeri, insa putem cumpara mai putin.  

 

Interviul complet al emisiunii il puteti viziona pe pagina de Youtube Ipsos Romania sau mai jos: