Comertul online din Romania, intre oportunitate si bariere

06/07/2017, Articole
Aflat in contiua crestere si diversificare, comertul online din Romania dovedeste potential in zone care acum cativa ani pareau complet nisa. In acelasi timp insa, romanii au inca bariere greu de depasit pentru achizitia din mediul online. Intr-un studiu online desfasurat in mai multe tari din regiune, dar avand si un termen de comparatie din Europa de Vest, echipa Ipsos a discutat cu consumatorii despre cum isi fac cumparaturile in mediul online, dar si despre retinerile pe care le au pentru a fi mai activi in acest canal.
Comertul online din Romania, intre oportunitate si bariere

Potentialul exista. Avand o penetrare mai scazuta a internetului prin comparatie cu tari invecinate (Ungaria, Rusia), Romania reuseste totusi performanta de a avea o apetenta mai mare pentru cumparaturile online (61% cumparatori in ultimul an, versus 55% Rusia sau 58% Ungaria).

 

Se iese treptat din zona de non-food. In topul categoriilor cu cea mai mare incidenta in online se regasesc electronicele/IT/telefoane (95% dintre cei care au achizitionat din online avand in cos macar un obiect din acesta categorie), cosmetice & ingrijire persoanala (92%) si fashion (90%). Cumparaturile perisabile (mancarea, legumele si fructele) s-au regasit in cosurile a 6 din 10 romani, dar aici frecventa cumparaturilor este cea care face diferenta (aproximativ 40 de ocazii anuale).

Pretul si promotia inca fac regulile. Preturile mai bune, promotiile constante si usurinta serviciului per ansamblu sunt principalele motive de cumparare din mediul online in Romania. Daca preturile sunt top motiv pentru consumatorii din toate tarile investigate, se pare ca vanatori de promotii mai sunt doar vecinii unguri. Varietatea/ sortimentatia din magazinele online este mai importanta in tarile ce au deja un exercitiu mai indelungat in a face cumparaturi online (Polonia, UK).

Convinge-ma ca-mi vinzi ce trebuie. Principalul motiv de rejectare a cumparaturilor in mediul online tine de insecuritatea consumatorului ca va cumpara ceva la calitatea asteptata.  Consumatorii prefera siguranta propriilor simturi, prefera sa poata atinge si testa produsul si se mai tem de diferentele intre produsele prezentate pe site-uri si ceea ce vor primi in realitate.

Cumparam online, dar inca rudimentar. O treime dintre romanii care fac cumparaturi online platesc exclusiv cash la livrare, in timp ce aproape toti (92%) au platit la livrare macar in cateva ocazii. Prin comparatie, tarile invecinate au alte obiceiuri de plata, cardul si online banking-ul fiind mult mai populare. Aceeasi insecuritate ii opreste pe romani si sa plateasca cu cardul, acestia fiind reticenti la a-si oferi datele de identificare in platformele site-urilor de cumparaturi si considerant ca platile online nu sunt sigure.

Studiul s-a desfasurat in Q1 2016 pe un esantion reprezentativ pentru populatia activa in mediul online in fiecare din tarile acoperite.

Pentru detalii suplimentare, scrieti la Ioana.Modreanu@ipsos.com